EFTERTRYK

ALTINGETS NYE MAGASIN

Nu både digital og på tryk - og med eget hotel til Folkemødet

Torsdag 30-10-2014 kl: 19:14 af Jacob Ludvigsen

EFTERTRYK

Den omvendte vej: Altinget fra digital til print

AF JACOB LUDVIGSEN

Superfuturister har gjort det til en levevej at spotte og forhåne det trykte ord. Om fem, ti eller femten år eksisterer det ikke, alt vil være digitaliseret. En spradebasse gik for nylig så vidt, at han erklærede selve alfabetet forældet. Hvor der forskes, der torskes.
Omvendt skal man naturligvis ikke bortforklare, at digitale medier er hurtige og giver mulighed for at søge i arkivdatabaser.
Altinget.dk er den største danske internetavis, som siden år 2000 har formået at tage betaling for informationer og dermed er blevet en sund forretning og et absolut troværdigt medie. Navnet er en smuk hilsen til Nordens første folkeforsamling, der trådte sammen på Island i år 930.
Grundlægger og ejer er journalisten Rasmus Nielsen, der efter en årrække som tv-journalist fik lyst til at skifte spor og så mulighederne i det internet, der for 14 år siden stadig var i begynderfasen. Den første tid var ikke helt nem, og Nielsen måtte belåne sit hus for at skaffe kapital. I dag har han 40 fastansatte og 70 på lønningslisten. Redaktionen på Christiansborg består af 20 journalister, sidste år etablerede Altinget et kontor i Bruxelles for at styrke EU-dækningen.
Altingets mål er at øge læsernes politiske informationsniveau gennem kritisk og uvildig journalistik, og virksomheden betegner sig selv som en af demokratiets driftssikre vandbærere. Indtægtsgrundlaget er 22 netaviser med tilhørende nyhedsbreve, der henvender sig til
professionelle, der arbejder med fx sundhed, arbejdsmarked, transport, fødevarer, kommuner og lovgivning. Der er gratis adgang til forsiden og USA-stoffet.
Desuden holder Altinget konferencer, og fornylig har Rasmus Nielsen og hans hustru Iben købt Grønbechs Hotel i hjertet af Allinge for at sikre en fast base på det årlige folkemøde. Altinget er både et imponerende iværksættereventyr og et bidrag til forståelse af folkestyret, som aldrig havde kunnet lade sig gennemføre for offentlige midler; Altinget modtager dog pressestøtte efter de nye regler, som begunstiger elektroniske medier.
Seneste skud på stammen er det trykte Altinget : magasin. Forsiden er opdelt i rødt og blåt som symbol på uvildigheden; for Altinget er det ikke afgørende, hvem der danner regering.
Overskrifterne:
Hvem er den rigtige Mette? Portræt af en kronprinsesse.
Stort tema: Magten.
Departementschef: OK med kritisk fokus.
Hvilke ministre styrer de sociale medier?
Blå blok øver sig.
Rangliste over ministerier og departementschefer.
Disse slaglinjer udtrykker i få ord, hvad Altinget beskæftiger sig med. 16 artikler på 60 sider, smukt grafisk disponeret og velillustreret, giver læserne indsigt i politik og administration.
Trykte magasiner kræver hverken password, netadgang eller batterier, de kan medbringes og læses overalt, gemmes og kopieres.
En solstrålehistorie om, hvordan den digitale indsats kan knopskyde med et magasin, der rummer essensen af den daglige nyhedsformidling og analyse. Bladet udkommer to gange om året og distribueres til alle, der abonnerer på Altinget, og det uddeles på partiernes landsmøder. Løssalgsprisen er sat til 110 kr., og der forhandles med større kiosker om detailsalg. Indtil da kan det læses på http://www.altinget.dk/magasin/download/Altinget-magasin-2014.pdf.



© Copyright 2017 jacob-ludvigsen.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.