EFTERTRYK

Danmarks største dagblad er vederlagsfrit

Et kig på MX

Lørdag 15-03-2014 kl: 20:17 af Jacob Ludvigsen




AF JACOB LUDVIGSEN

GRATIS er et forjættende ord. I offentlige transportmidler og visse supermarkeder kan man vederlagsfrit tage avisen MX, en forkortelse af MetroXpress, der udkommer mandag til fredag i et oplag på ca. 220.000 eksemplarer.
MX blev vinder af en markedskamp, der brød ud den 3. september 2001. Alene JP/Politiken tabte en halv milliard kroner på amok-løbet, der i 2007 havde fem deltagere: Urban og Dato (Berlingske), 24 Timer (Politiken), MetroXpress (Metro International og investeringsselskabet A-Pressen) samt Nyhedsavisen (2006-2008) fra de islandske fantasikapitalisters Baugur Group.
Deres aggressive, men aldrig opfyldte målsætning var at forsyne 750.000 husstande med et abonnementsfrit dagblad, og krigserklæringen skabte panik. Berlingskes ejer, Mecom Group, dikterede et modtræk, Dato (som blev opfundet i løbet to døgn og snart forsvandt); Politiken svarede igen med 24 Timer. Nyhedsavisen krakkede med et underskud på en million kroner om dagen.
I 2012 lukkede Berlingske den underskudsgivende Urban, og Politiken, der i mellemtiden havde købt sig ind i MetroXpress, fik solgt foretagendet til den schweiziske gigant Tamedia, som blandt andet udgiver gratisavisen 20 Minutten på landets tre sprog. Erfaringerne fra 20 Minutten blev overført til MX, der har eksisteret i et års tid og nu er alene på banen.
Hvad er det så for en publikation, der ligger og flyder i busser og tog? Formatmæssigt differentierer den sig ved at være et par centimeter højere og bredere end A4 og altså mindre end tabloidaviser. Målgruppen er unge, og den nærmeste konkurrent om opmærksomheden er de smarte telefoner, der ikke fandtes i 2001. I uge 6 målte Gallup 455.000 daglige læsere, heraf er 151.000 under 30 år. Sidste fredag udkom MX med 56 sider med 160 redaktionelle enheder og 17 helsideannoncer. Alene det første opslag rummer fem illustrationer og 14 historier fra seks linjer og opefter.
”Man har reelt skrevet sig ud af begrebet avis”, lød hånsordene fra Politiken, da den første udgave så dagens lys.
Er det helt retfærdigt? Med to sider stof fra København opfylder MX et behov for lokale nyheder. To sider Danmark og fire globale sider, herefter to om kendte mennesker. At avisen ikke er helt tanketom viser en større artikel med udgangspunkt i professor Jørn Lunds analyse af ord, der som ”lazaron, pikpak og droske” ikke indgår i nutidens gloseforråd. To sider bringer 12 naturvidenskabelige oplysninger.
Den unge profil understreges af Pendlerliv, som læserne bidrager til med pjankede Twitter-beskeder og fotos. Og så er der vejret, sporten, horoskopet og tv-programmerne med 16 kanaler, dog ikke oldingenes favoritter TV2 Charlie og DR-K.
Et positivt argument for MX er, at den får en ny generation til at læse ord på tryk. Men der er naturligvis lysår mellem en betalingsavis til fordybelse og en vederlagsfri til adspredelse.
PS om ordet GRATIS: Paulus’ andet brev til tessalonikerne vers 8: ”Og vi fik ikke kosten gratis af nogen, men fik den ved at arbejde under slid og møje nat og dag…” I bibeloversættelsen fra 1956: ”fik vi føden uden vederlag”.

Jacob Ludvigsen, journalist og forfatter, skriver hver anden fredag om trykte medier.


© Copyright 2017 jacob-ludvigsen.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.