NÅR KINESERNE OVERTAGER DSB

Fra Harry til Karry

Markedsføring februar 2013: En fremtidsfabel

Fredag 22-02-2013 kl: 11:02 af Jacob Ludvigsen

Finurligt Talt


AF JACOB LUDVIGSEN

7. marts 2016: Protokollen, der overdrager DSB til MOR, Folkerepublikken Kinas ministerium for jernbaner, blev i dag undertegnet af jernbaneminister Sheng Guangzu og transportminister Søren Pind. Højtideligheden, der fandt sted på Amalienborg under overværelse af Kong Frederik X, Dronning Mary, Kinas viceudenrigsminister Cheng Guoping og Kinas ambassadør i Danmark Li Ruiyu, betyder en afslutning på DSB’s 131-årige historie som dansk statsejet jernbaneoperatør, men åbner samtidig mulighed for en ny og mere effektiv fremtid for den kollektive personbefordring mellem landsdelene og i hovedstadsområdet.
MOR betaler en symbolsk pris på 1 yuan, og beløbet blev overrakt til Søren Pind i form af en guldmønt med portræt af formand Mao. MOR overtager alle aktiver og passiver og tilfører kapital, så gælden kan nedskrives og nye anlægsarbejder påbegyndes.
- Vi nærer dyb respekt for den danske jernbanetradition, der siden 1847 har bragt Deres smukke land udvikling og velstand. Danske ingeniører har medvirket til at binde Kina sammen, så vort skinnenet udgør mere end 100.000 kilometer. Med denne femårsplan træder vi nu ind i en ny og gylden epoke, hvor vores know-how vil komme Danmark og resten af Skandinavien til gode, og aftalen vil styrke båndene mellem vore lande, erklærede Sheng Guangzu.
Den røde Pind
Transportminister Søen Pind overrakte en porcelænsfigur af Den Lille Havfrue, fremstillet af Royal Republic i Harbin. Han priste det globale venskab og samarbejde mellem folkeslagene og havde lært sig den kinesiske nationalsang ”Østen er rød”:
Hanyu Pinyin
Dōngfāng hóng, tàiyáng shēng,
Zhōngguó chū liǎo ge Máo Zédōng,
Tā wèi rénmín móu xìngfú,
Hū ěr hei yo, tā shì rénmín dà jiù xīng!
Máo zhǔxí, ài rénmín,
Tā shì wǒmén de dài lù rén
Wèi liǎo jiànshè xīn Zhōngguó,
Hū ěr hei yo, lǐngdǎo wǒmén xiàng qiánjìn!
Gòngchǎndǎng, xiàng tàiyáng,
Zhào dào nǎlǐ nǎlǐ liàng,
Nǎlǐ yǒu liao Gòngchǎndǎng,
Hū ěr hei yo, nǎlǐ rénmín dé jiěfàng!

Ministerens fremførelse af hymnen, akkompagneret af blæsere og janitsharer fra Den kgl. Livgardes musikkorps, vakte stort bifald, og der blev skålet i Zhampjang.
Efter DSB’s rentebærende gæld havde passeret 20 milliarder kroner, mens det årlige statstilskud var øget til 7,7 milliarder, måtte DSB’s bestyrelse erkende, at det ikke længere var muligt at drive togtrafik på de givne vilkår. Billetpriserne var opjusteret med 45 % siden 2013, og 1.700 medarbejdere var blevet udplacerede, men det var ikke nok til at stabilisere selskabet, hvis andel af den samlede personbefordring var reduceret fra 7 % i 2013 til 5,2 % i 2015.
MOR vil skrotte de 47 IC4-togsæt, som det aldrig lykkedes at indsætte, og som end ikke Burkina Faso ønsker at overtage sum ulandshjælp; i stedet agter kineserne at anlægge en elektrisk højhastighedsbane med halvtimesdrift fra København til Aalborg, hvorved rejsetiden kan nedbringes til 1 time og 38 minutter. Denne bane ønskes i 2021 udstrakt fra Tromsø i Norge via Stockholm til København.
Himalaya og Humlebæk
Også den københavnske nærtrafik skal fremtidigt drives af MOR, og på et efterfølgende pressemøde garanterede den nye generaldirektør Huan Zhung Wang, at der ikke længere bliver problemer med nedfaldne blade og tilfrosne skiftespor. – Når vi kan drive jernbane i Himalaya, kan vi også klare Rungsted og Humlebæk, sagde han med et smil og tilføjede: - Vores togstewardesser vil skænke grøn the i porcelænskopper på alle strækninger, på de længere ruter vil der blive serveret sprøde spring rolls og chop suey med kylling - ikke hundekød, tilføjede han.
Elektronikgiganten Huawei, der herhjemme driver telefonselskabet 3, er også førende indenfor jernbaneteknologi og vil etablere et forskningscenter i Danmark, der kan udvikle et integreret CTCS3-signalsystem, der er tilpasset lokale forhold. China National Machinery Import & Export Corporation, CMC, der allerede i 2011 sonderede mulighederne for højhastighedstog i Skandinavien, vil sandsynligvis inddrage canadiske Bombardier, der var med til at anlægge ruten mellem Wuhan og Guangzhou, i projektering og samling af togstammer. Bombardier Transportation overtog i sin tid Scandia i Randers, hvor IC3-toget blev bygget, og det kan ikke udelukkes, at MOR og CMC vil placere ordrer i Kronjylland.
Dansk-kinesisk reklame
Det brede politiske forlig, der har gjort det asiatiske tigerspring muligt, er et svendestykke for Søren Pind. Det lykkedes ham at få den socialdemokratiske oppositionsleder Mette Frederiksen til at indse, at der ikke er tale om et dansk prestigetab, og kun Enhedslistens Pernille Skipper afviste at deltage i aftalen, fordi Dansk Jernbaneforbund advarede imod, at danske lokomotivførere vil blive afløst af kinesiske til 14.000 kr. om måneden.
Markedsføringen af det nye selskab tænkes overdraget til Momentum Worldwide med afdelinger i Shanghai, Beijing, Hong Kong og Taiwan, hvor Jacob Johansen har været direktør siden årtusindskiftet. Reklamen skal naturligvis tilpasses dansk tankegang, men det er også vigtigt, at de nye ejere forstår massekommunikationen. Iagttagere peger på, at den engang så populære reklamedukke Harry kan blive vakt til live igen, nu med en mere gul ansigtskulør og kælenavnet Karry.







© Copyright 2017 jacob-ludvigsen.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.