E-mail:
Tilmeld Frameld
Klik venligst
MICHAEL SEIFERT – DET UKENDTE EVENTYR
It-nørden fra Rønne skabte global koncern

Hvordan gør virksomheder deres datakommunikation med forbrugerne til en god oplevelse? Det ved specialisten og hans 600 medarbejder. Som 15-årig startede han sit første firma på Bornholm - Fra Magasinet Bornholm # 3


Søndag 15-09-2013 kl: 08:39 af Jacob Ludvigsen     



AF JACOB LUDVIGSEN

CMS. Content Management System. Forkortelse for forretningsfolk. Men af stor betydning for de fleste, der bevæger sig rundt på hjemmesider for at søge informationer, varer og underholdning. Hvis virksomhederne skal have en chance for at levere netop de oplysninger, der interesserer den enkelte, skal de have et it-system, som er intelligent og forstår at tilfredsstille vores ønsker, før vi begynder at kede os.
Hvis det lyder indviklet, så tænk på globale virksomheder med millioner af kunder. Kun i de færreste tilfælde er der kontakt mellem medarbejdere og publikum, det er umuligt at snakke direkte med alle. Det kan ikke lade sig gøre at drive en virksomhed, uden at den forstår forbrugerne og imødekommer deres kritik og ønsker. Vi taler om Big Data, fagudtrykket for de milliarder af oplysninger, der skal flyttes og flettes. CMS skaber orden i kaos.

Opererer bag kulisserne

Her kommer Sitecore ind i billedet. Vi kender HP, Apple, IBM, og Google, men Sitecore er ikke et brand udenfor fagkredse. Den verdensomspændende koncern er grundlagt af Michael Seifert fra Rønne og hans fem kammerater fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet. For kort tid siden solgte de knap halvdelen af deres aktier til en kapitalpartner, og de blev hver især mange millioner kroner rigere.
Michael Seifert er CEO i Sitecore. Det betyder chief executive officer, svarende til administrerende direktør. Han er 44 år og født i København. Efter en skilsmisse flyttede hans mor, Kirsten, og hans to brødre til Bornholm, på det tidspunkt skulle Michael begynde i anden klasse. Hans far tog til USA og startede en virksomhed, der fremstillede skærme, som kunne monteres på tv-apparater og gav et bedre billede.

Michaels første æble

Eventyret begynder, da Michael som 11-årig er på ferie hos sin far og af en ingeniør bliver præsenteret for den første Apple 2.
- Fra det øjeblik kom computere til at fylde mit liv. Jeg kunne knap nok læse engelsk og lige akkurat tale det, men jeg stavede mig gennem Apple-manualen og lærte mig at programmere, så det gik resten af ferien med, og jeg skrev 10.000 programlinjer til en quiz og et renteberegningsprogram, inden jeg skulle hjem igen. Og så fik jeg heldigvis en Apple 2 til jul, så jeg kunne fortsætte, fortæller Michael Seifert.
Når skolen var forbi, løb han og en kammerat, fornavn Mejlvang, hjem for at udforske computeren, og de var så bidt af den, at de fortsatte med at skrive programlinjer henne i klassen. Dansklæreren opdagede det og bad dem om at koncentrere sig om undervisningen frem for de mærkelige koder.
En dag var en engelsk matematiklærer på besøg, og Michaels mor spurgte ham, hvad knægtene egentlig foretog sig oppe på værelset. Englænderen snakkede med dem et par timer og beroligede hende med, at det såmænd var sundt nok.
Dengang var det svært at skaffe disketter på Bornholm, så Michael og Jon Wichmann Hansen besluttede at stifte deres første firma, Danbyte, der importerede billige disketter. I begyndelsen var kundekredsen venner og bekendte, der også var begyndt at sysle med computere, men snart begyndte Danbyte at annoncere, og så blev det en god lille forretning.
- Min mor havde så meget tillid til mig, at hun gik med mig i banken, jeg var jo kun 15 år, mindes Michael. 
På Bornholms Amtsgymnasium var Michael ikke den flittigste, for computeren og forretningerne optog ham mere end lærebøgerne. Men nød og næppe fik han studentereksamen. Han tog til København, men kunne på grund af sit lave karaktergennemsnit ikke blive optaget på universitetets datalogiske institut.
Seks års studier
Turen gik til USA, hvor han blev personlig assistent for sin far, der i mellemtiden havde solgt skærmfirmaet og grundlagt et nyt. Det var med til at give ham erfaringer, der talte med, da han efter et par år slap ind på Datalogisk Institut som kvote 2-studerende. Her tilbragte han seks år, hvoraf de to blev anvendt på bifaget informationspsykologi, der drejer sig om samspillet mellem mennesker og maskiner.
- Det gjorde jeg for at finde ud af, hvordan man designer computere, der er nemme at forstå og betjene, forklarer han.
Tilbage i USA deltager han i en jobmesse og får en stilling, men kort efter bliver han hyret af et spilfirma, der har opdaget, at han under sine studier havde været med til at opfinde computerspil. Her var han et års tid, men så besluttede han at blive selvstændig. Han havde nemlig fået alle tiders idé: et casino på internettet. Det fandtes endnu ikke, Michael udviklede teknikken, lagde en forretningsplan og fik sine studiekammerater til USA.
Alt tegnede til big business, men amerikansk lovgivning satte en stopper for projektet. Ifølge den ville amerikanske statsborgere blive idømt halvandet års fængsel, hvis de spillede på nettet, og casinoejere ville blive buret inde i otte år, hvis de satte deres fod i USA.
- Jeg kunne have fået en licens på en caribisk ø, men så kunne jeg sidde derude og flagre uden mulighed for at tage til USA, og tanken om otte år i spjældet var ikke tiltalende, så vi måtte pakke planerne sammen, konstaterer Michael.
Sitecore grundlægges
Retur til Danmark i 1998. Michael kontaktede igen sine studiekammerater og foreslog dem et nyt firma ved navn Pentia. Som konsulenter havde de designet adskillige websider for danske og internationale virksomheder, nu ville de videre ad den vej.
En af partnerne, Ole Sas Thrane, brugte flere hundrede timer på noget, de ikke havde aftalt, og Michael kritiserede, at han var gået sine egne veje. Men Ole havde ikke spildt tiden, han havde opfundet metoder, der gjorde det lettere at opdatere en hjemmeside. Dengang skulle firmaer tilkalde en specialist, hvis der skulle lægges et nyt billede eller en tekst på deres sider. Det gik op for Michael og hans kammerater, at dette værktøj kunne udvikles til det, der nu kaldes content management system, og i 2002 oprettede de Sitecore med skræddersyede kundeoplevelser som kerneområde.
Sitecore har 600 medarbejdere over hele verden og betjener 3.000 kunder, herunder Microsoft, Manchester City, Heineken, Nestlé, Easyjet, Lego, Bayer og Universal Studios. Omsætningen har passeret 500 millioner kroner. I 2011 erhvervede kapitalfonden TCV knap halvdelen af aktierne i Sitecore, som måske skal børsnoteres engang i fremtiden. TCV har siden 1995 har investeret i it-firmaer og blandt andet hjulpet Facebook til at blive børsnoteret, Forventningerne til firmaet og markedet er enorme, og fremtidig børsnotering er en mulighed.
Pengene brugte Michael og hans fem kompagnoner til at sikre sig fuld kontrol over sine underselskaber i USA og England, så Sitecore er en samlet enhed. Desuden trak de seks iværksættere et pænt millionbeløb ud til sig selv.
Grænsen for vækst er ikke nået
Malcolm Gladwell, en amerikansk videnskabsmand, har en teori om, at man skal øve sig i 10.000 timer for at blive dygtig. Michael har for længst brugt så lang tid på at udvikle systemer, og efterhånden har han også 10.000 timers erfaring i international forretningsledelse. Han er Sitecores ambassadør og skal pleje kontakten med eksisterende kunder, samtidig med at han skal forhandle med nye emner. Selvfølgelig er der en grænse for vækst, men den er langt fra nået. Missionen er at overvise virksomhederne og især marketingdirektørerne om, at Sitecore sætter fokus på kundens oplevelse på tværs af mail, tablets, facebook og andre sociale medier.
- Maskinerne har ikke overtaget det kreative element, som er grundlaget for en tiltrækkende hjemmeside, men vi kan hjælpe marketingfolkene til at forstå, hvad der virker og ikke virker, forklarer Michael.
Godt halvdelen af Sitecores medarbejdere beskæftiger sig med at udvikle programmer og raffinere produktet. Der er hele tiden noget nyt at tage fat på. Kontoret i København har på 12 måneder ansat 60 medarbejdere, og der er mangel på de kvalificerede; universitetet måtte gerne uddanne tre gange så mange dataloger, mener Michael.
Mens svingdøren snurrer i mange andre firmaer, holder de seks grundlæggere af Sitecore sammen, og det er en styrke, at de supplerer hinanden så godt.

Bornholm skal leve af kvalitet og oplevelser

Michael har slået sig ned i London med sin kone og deres tre børn fra 12 til 2 år. Han tager sig tid til at være familiemenneske, selv om jobbet kræver mange rejser. Det er dyrt at bo i den engelske hovedstad, og turen til kontoret varer en time hver vej. Han bruger tiden i undergrundsbanen til at læse bøger – på papir.
- Hvad skal Danmark og Bornholm leve af i fremtiden, Michael?
- Vi er ikke klogere end kineserne, og de universitetsuddanner hvert år 5,5 millioner kandidater, det svarer til Danmarks indbyggertal. De er flittige, og det kan vi nok lære lidt af. Mens det i flere år har været moderne at udflage produktionen til andre lande, sker der nu en udligning af lønninger, der gør det mindre attraktivt. Apple er begyndt at flytte arbejdsfunktioner tilbage til USA, hvor en del overtages af robotter, men det giver alligevel mere beskæftigelse.
Jeg tror, at kvalitet og oplevelser får en stigende betydning, og det gøres bedst i det lokale marked. Det nye nordiske køkken er et eksempel, på Bornholm, hvor vi tit holder ferie og besøger mine venner og min papfar Henning, er der mange fine virksomheder, der har en idé om det unikke, der i modsætning il det masseproducerede har sjæl.
- Bornholm er en dejlig ø og skal gå videre med virksomheder a la Boisen Is og Bülow Lakrids, der giver øen profil og arbejdspladser. Og så håber jeg, at Bornholm snarest får lynhurtigt fibernet, erklærer Michael Seifert. Som i marts modtog IT-Prisen, den højeste danske udmærkelse indenfor området.


© Copyright 2017 jacob-ludvigsen.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Flere nyheder i denne sektion:

- NYT STORVÆRK OM SMÅ SKARPE
- 100 ÅR OG ALENE PÅ BANEN
- ALTINGETS NYE MAGASIN
- Kapitalens kannibalisme
- Danmarks største dagblad er vederlagsfrit
- Den socialdemokratiske giraf
- ORGANET FOR DEN HØJESTE NEDBLÆNDING
- GODT STOF
- Nyt lys over mørke sider af Bornholms historie
- Øl i telefonen
- Bevar fiskeriet - skyd sælerne
- Fodbold med fladøl, finans, fup og fiduser
Vil Karen Hækkerup fra Landbrug og Fødevarer kræve tilskud til svinene?
Ja, det bliver hun nødt til inden 1. 12.
Nej, hun vil prøve at presse EU
Hun vil prøve at undgå tiggergang


Se flere afstemninger!

Klik venligst
Norton 360