E-mail:
Tilmeld Frameld
Klik venligst
MARKEDSFØRING
Biler i bakgear

Glæden ved egen vogn blegner i vesten og blinker i østen. Bestræbelserne på at få danskerne til at køre elektrisk går trægt. Måske skulle ministrene gå i spidsen og erstatte deres limousiner med vindmøllebiler.


Søndag 21-10-2012 kl: 22:52 af Jacob Ludvigsen     

AF JACOB LUDVIGSEN

Når man nu ikke må tale grimt om jøder, islamister, sigøjnere, negre eller grønlændere, er det da godt, at menneskedyrets urinstinkt for fordømmelse, generalisering og stereotypificering kan rettes mod de firehjulede forureningsmaskiner og dermed deres leverandører og ejere. Ganske vist falder antallet af trafikulykker med dødelig udgang år for år, men lad ikke kendsgerningerne distrahere; biler er stinkende mordvåben. Egentlig burde det ikke være tilladt at annoncere for dem uden cigaretpakkeadvarsler.
En af årsagerne til, at Socialistisk Folkeparti har det så skidt, er nederlaget i spørgsmålet om betalingsmuren rundt om København, der ellers var indskrevet i regeringsgrundlaget. Ikke nok med, at to fantasilliarder forsvandt i den grå luft, det var også et symbolsk nederlag i forhold til det legitime had til individuel kontra kollektiv trafik. Folket skal rystes sammen i overfyldte metalkasser og i fællesskab bære forsinkelsernes byrder. Da Villy Søvndal var blevet partiformand, måtte han i 2007 skille sig af med sin elskede vinrøde Rover 620 med lyse lædersæder, der kunne køre 230 km/t. En brugt Fiat Panda var, hvad han kunne tillade sig, man accepterede trods alt hans behov for at kunne nå frem til Sdr. Bjert efter et politisk møde. Kan han mon beholde ministerbilen?
At registreringsafgifter, benzinskat, forsikringsafgift, parkeringsbøder og nu også fartbøder for 500 budgetmillioner tilfører statskassen 43 milliarder kroner om året er en kendsgerning, der sjældent afficerer bilhaderne, skønt det svarer til 1/20 af de offentlige udgifter. Hvis antallet af biler reduceres, må skatterne forhøjes tilsvarende for at opretholde det samme provenu.

Drømmebil og mareridt

Bilannoncerne drejer sig især om bunden og toppen. Mercedes har i mange år formået at præsentere nye modeller med underfundige ordspil, og vil man vide mere, går man ind på hjemmesiden og leger med ”drømmeregneren”. Her begynder priserne ved 329.900 for den billigste A-klassemodel, der kører 26 kilometer på literen. På en leasingaftale når man ned på et månedligt afdrag på 3.000 kr., og det er da rimeligt for at få Mercedes-drømmen opfyldt. Model CLS 63 koster 2.490.400 kr. med 498.000 kr. i udbetaling og et månedligt afdrag på 25.670 kr., men så ryger man også fra 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder. Måske noget for forhenværende provinsbankdirektører.
I den modsatte ende dominerer små vogne fra Hyundai, Kia, Chevrolet, Citroën, Toyota m.fl. fra 79.000 og opefter. Her er der vitterligt sket afgiftsnedsættelser, og til moderat privat brug er det jo glimrende køretøjer.
Den mest intensive markedsføring, nu med virkelige testimonialpersoner og ikke bare modeller, står Better Place for, det delvist DONG-ejede selskab tilbyder en elektrisk Renault Fluence for omkring et par hundrede tusinde, hvortil kommer en ladestander, som ikke prisangives. Regeringen, som driver klapjagt på solcelleanlæg og brændeovne, lover afgiftsfri strøm. Målet er stadig 5.000 styk i 2012. I august var der solgt 280 mod 101.000 benzin- og dieseldrevne, et rent mareridt for idealisterne. Dieseldrønerne skal nu straffes med en afgiftsforhøjelse med det formål at subsidiere elektriske køretøjer.
Ministrene lader sig gerne fotografere på cykel, men vi ser dem stort set aldrig i deres afgiftsfri ministerbiler med chauffør. Pøblen kunne få misundelsesbetændelse. Så kan man bare undre sig over, at de ikke skifter fra højoktan til stærkstrøm, det ville da have signaleffekt. Kom nu an, Martin Lidegaard.

Klodens 1.000.000.000 biler

Antallet af biler har på globalt plan rundet en milliard. Syv ud af ti rejser foregår i en box med fire hjul og et rat. I den vestlige verden er antallet af kørte kilometer dalende, bilen er ved at nå et mætningspunkt. Unge er knap så forhippede som tidligere og tager kørekort i en senere alder. Internettet gør socialt samvær, distancearbejde og indkøb mulig uden fysisk tilstedeværelse. Jammeren over den muligvis menneskeskabte CO² gør det mindre acceptabelt at brænde den stadig dyrere benzin af, så hellere springe på den motionsvenlige cykel eller metroen. Desuden er det næsten ikke til at parkere i bykernerne. Udviklingen lægger et pres på den europæiske bilindustri, dens underleverandører og serviceudbydere.
Derimod vil efterspørgslen på biler stige i fx Kina og Indien, hvor de kan være med til at styrke infrastrukturen, samtidig med at de er en belønning til den voksende middelklasse. Dagbladet Børsen gav forleden læserne et tip om, at aktier i Dong Feng Motors, der kan købes på børsen i Hongkong, efter et kraftigt kursdyk er på vej op. Kineserne kan nemlig godt selv finde ud af at bygge biler; i 2010 blev Volvo Cars købt af kinesiske Zhejiang Geely Holding, der står bag et af Kinas største mærker, Geely.
I det gamle århundrede var det velkendt, at reklamedirektøren parkerede sin sølvskinnende Porsche rundt om hjørnet, når han var på kundebesøg. Nu om stunder skal hun helst ankomme i svededragt og Nyruphjelm med en feel good-invitation til et maratonløb.



© Copyright 2017 jacob-ludvigsen.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Flere nyheder i denne sektion:

- NYT STORVÆRK OM SMÅ SKARPE
- 100 ÅR OG ALENE PÅ BANEN
- ALTINGETS NYE MAGASIN
- Kapitalens kannibalisme
- Danmarks største dagblad er vederlagsfrit
- Den socialdemokratiske giraf
- ORGANET FOR DEN HØJESTE NEDBLÆNDING
- GODT STOF
- Nyt lys over mørke sider af Bornholms historie
- Øl i telefonen
- Bevar fiskeriet - skyd sælerne
- Fodbold med fladøl, finans, fup og fiduser
Vil Karen Hækkerup fra Landbrug og Fødevarer kræve tilskud til svinene?
Ja, det bliver hun nødt til inden 1. 12.
Nej, hun vil prøve at presse EU
Hun vil prøve at undgå tiggergang


Se flere afstemninger!

Klik venligst
Norton 360