E-mail:
Tilmeld Frameld
Klik venligst
LEGO KENDER FORSKEL PÅ KØNNENE
TO IDIOTER VILLE SKADE LEGO

Hvad er ligheden mellem Manu Sareen og Peter Straarup? Få svaret i denne artikel fra det nye nummer af MARKEDSFØRING, der er spækket med nyttige råd til virksomheder, der ikke vil gå glemmebogen

Fredag 28-09-2012 kl: 08:18 af Jacob Ludvigsen     

Længe leve LEGO – på trods
af en uansvarlig bankdirektør
og en latterlig ligestillingsminister

AF JACOB LUDVIGSEN

”Gebyrgribben” Peter Straarups eftermæle får endnu et hak i lakken i Niels Lundes nye bog om LEGO. I 2004 var han sammen med bankdirektør Jacob Brogaard, nu direktør i Finansiel Stabilitet, ved at aflive den danske legetøjskoncern, der var havnet i økonomiske vanskeligheder. Andre banker måtte træde til, og i dag fremstår LEGO atter som en erhvervssucces, der agter at ansætte 1.000 nye medarbejdere. Forklaringen er den vældige succes med LEGO Friends, en serie til piger.
Er der forskel på de to køn? Ja, det kan enhver forvisse sig om, men det passer ikke tilhængerne af den socialkonstruktivistiske skole, der vil udviske skellene i ligestillingens navn. For dem er det en sejr, når lille Hannibal går i lyserøde strutskørter og en vederstyggelighed, når LEGO introducerer legetøj, der appellerer til piger.

Minister kvajer sig på Facebook

LEGO ramte rigtigt med Star Wars, men beskæmmende nok er det drenge, der tiltrækkes af denne fortælling. De såkaldte kønsforskere, som lader sig forsørge af offentlige kasser, vil af al magt bekæmpe den perversitet, at Anna, Bettina og Cecilie foretrækker dukker, mens David, Elmer og Fridolin er mere interesserede i rumvæsener.
Da ligestillingsminister Manu Sareen havde set, at der i udenlandske medier blev harpet på det kønsrollecementerende LEGO, gik han på Facebook.: ”Der er gang i debatten om LEGO’s legetøj ”LEGO Friends”, der er specifikt rettet mod piger med bl.a. pink farver. Kritikken retter sig imod, at legetøjet er kønsstereotypt. Her er jeg enig. Det er ærgerligt, at LEGOs unikke og inspirerende legetøj nu er med til at tegne traditionelle kønsroller, som de gør med LEGO Friends”.
Hvad bilder du dig egentlig ind, spurgte en del læsere, og ministeren trak hurtigt i land: ”Efter at have læst jeres kommentarer må jeg erkende, at jeg fik formuleret mig for firkantet og bombastisk. Det beklager jeg. Min mening var at rejse en debat om kønsstereotyper. Den debat er vigtig, men der er ikke belæg for at kritisere LEGO”, svarede han.
Politikere skal passe på med spontane ytringer på de sociale netværk og skal under alle omstændigheder holde fingrene fra et dansk eksportprodukt, der fremmer beskæftigelsen i Billund.

Subjektiv erhvervsjournalistik
med stereotype formuleringer

En kvindelig medarbejder ved Berlingske havde svært ved at tæmme sit indre ligestillingsdyr, da hun 3. september slap igennem med disse formuleringer: ”Salget af Legos nye pige-serie går dobbelt så godt som ventet, men har sat sindene i kog blandt folk, der finder legetøjet sexistisk. Kæmpesuccesen med Lego-serien Friends er benzin på den ophedede debat, om hvorvidt de pink byggeklodser skaber kønsstereotyper blandt drenge og piger. De små Lego Friends-figurer er søde og smilende, og de skæpper godt med kroner i kassen hos den Billund-baserede legetøjskoncern. Men det lyserøde univers, de bebor, sætter sindene i kog ikke mindst i Storbritannien og USA”. Det er ikke objektiv erhvervsjournalistik, men et partsanlæg.
Sandt er det, at der på nettet findes en amerikansk side, Changes.com, hvor enhver kan oprette en underskriftindsamling, hvilket er lettere end at storke rundt med lister på papir. ”Befri Disney’s delfiner! Hold op med at bruge aber i reklamer”, lyder et par af de mange hundrede appeller, og så er der ”Tell Lego to stop selling out girls”, der har scoret knap 60.000 sympatisører. Det har bredt sig til andre debatfora, og det kan da godt være, at benzinen koger, men i forhold til det formidable salg, der har ført til, at Friends har været udsolgt, udgør hystaderne en minoritet, og de kan da bare forære deres døtre en gravemaskine eller en hammer.
Ærekrænkende ville det være at antyde, at LEGO selv har sat polemikken i værk, sådan som en PR-ekspert har antydet overfor mig; det ville ellers være genialt spin at komme en forventelig kritik i forkøbet og samtidig fremme opmærksomheden omkring det nye produkt.

Svensk pølseret:
Hen i stedet for han eller hun

I Sverige er en offentligt finansieret børnehave, ”Egalia” i Stockholm, har udviklet det kønsneutrale pronomen hen til erstatning for hun og han. Pædagog Rajalin fortæller til Jyllands-Posten: ”Hvis børnene leger far, mor og børn og rollen som mor måske allerede er taget, begynder børnene at skændes. Derfor foreslår vi pædagoger, at der kan være to eller tre mødre”. Det er jo som at høre det radikale folketingsvæsen S. Carsten Nielsen. Og hvorfor må man ikke gifte sig i kirken med en giraf?
Men nu kan det være nok. På Dagens Nyheter har chefredaktør Gunilla Herlitz udsendt et cirkulære, hvor hun forbyder medarbejderne at forvanske sproget ved at bruge hen. Måske vender den socialkonstruktivistiske bøtte i erkendelse af, at man kan gøre et barn fortræd ved at undertrykke dets biologi. Mennesker kan sagtens respektere hinanden som ligeværdige netop i kraft af deres forskellighed.


© Copyright 2017 jacob-ludvigsen.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Flere nyheder i denne sektion:

- PAS PÅ MED AT PISSE PÅ PRINT
- TO IDIOTER VILLE SKADE LEGO
- POLITIKEN OG MISSIONÆRERNE HÅND I HÅND
- 777 gratis ord om Vistaprint
- Fortæl folket om fordelene ved fri foretagsomhed
Vil Karen Hækkerup fra Landbrug og Fødevarer kræve tilskud til svinene?
Ja, det bliver hun nødt til inden 1. 12.
Nej, hun vil prøve at presse EU
Hun vil prøve at undgå tiggergang


Se flere afstemninger!

Klik venligst
Norton 360